Til oversigt

Carlsberg Group

Det begyndte i 1847 med de første 10 tønder øl i bryggeriet på Valby Bakke uden for København. I dag producerer Carlsberg 140 forskellige ølmærker fordelt over hele verden.

Carlsberg – et hjerte af bygmalt, humle, gær og vand

Carlsberg har været på en imponerende rejse. Fra at være et lille, regionalt bryggeri på toppen af Valby Bakke uden for København er Carlsberg Group i dag en international spiller med aktiviteter over hele verden. Og rejsen er langtfra slut. Carlsbergfondet vil gøre alt for at understøtte en positiv og værdiskabende udvikling for bryggeriet. 

Carlsberg Group har stærke positioner i Vest-, Østeuropa og Asien, mens resten af verden bliver serviceret gennem eksport og licenser, som Carlsberg Group står bag. Bryggeriet er verdens fjerdestørste med 45.000 ansatte, 140 brands og en årlig omsætning på 65,4 milliarder kroner (2015).

En del af Carlsberg Groups forretning kommer fra nye, innovative produkter som cider, energidrikke og ”brewed beverages”. Her er Carlsberg helt i front.

Øl er dog stadig det naturlige og historiske omdrejningspunkt i Carlsberg. Det er øllet, som er virksomhedens hjerte. Et hjerte lavet af bygmalt, gær, humle og vand. Brygget med passion, gejst og omhu. Sådan har det været siden 1847, hvor brygger J.C. Jacobsen første gang kunne slå hul på en tønde Carlsberg-øl på sit helt nye bryggeri på Valby Bakke ved København.


Øl af høj kvalitet er virksomhedens hjerte og det naturlige og historiske omdrejningspunkt. På billedet nyder tre kvinder en Kronenbourg på en fortovscafé i Paris.

Brygget på viden

Da J.C. Jacobsen grundlagde Carlsberg, var det vanskeligt at fremstille øl af ordentlig kvalitet. Øl blev brygget på mindre håndværksbryggerier med meget svingende resultater. Forholdene var uhygiejniske, og mange klagede ofte over øllets smag og styrke.

Det satte J.C. Jacobsen sig for at ændre. Hans moderne bryggeri på grunden lige uden for København gav ham rige muligheder for kælderplads, luft og rent vand. Det var et godt udgangspunkt for at forbedre øllets kvalitet.

J.C. Jacobsens mission var hele livet igennem at vise, hvordan metoder og forskning fra kemi og biologi kan anvendes inden for bryggerfaget. Jo mere forskning og viden, jo bedre ølkvalitet. Derfor grundlagde han Carlsberg Laboratorium og insisterede på at, Carlsbergs produkter kontinuerligt skulle videreudvikles til at have den højst mulige kvalitet.

Carlsberg Laboratorium er i dag verdens førende forskningslaboratorium inden for ølindustrien, og forskning og innovation er stadig grundlæggende byggesten i Carlsberg Group. Således går der en lige linje mellem forskningsresultater inden for byg, gær, ingredienser og bryggeriteknologi – og nye, innovative produkter, som Carlsberg Group introducerer til forbrugerne. Forskning er på den måde afgørende for Carlsbergs fremtidige vækst og forretningsmæssige bundlinje. 

Kombinationen af globalt udsyn og lokal ekspertise er et vigtigt værdisæt i Carlsberg Group. På billedet ses to bryggeriarbejdere foran færdigproduceret Baltika-øl på et af Carlsbergs østeuropæiske bryggerier. 

Global kvalitet

Carlsberg har siden grundlæggelsen været en organisation præget af iværksætterånd og udfordrermentalitet. Både J.C. Jacobsen og sønnen Carl Jacobsen satte spørgsmålstegn ved status quo og var ikke bange for at gå deres egne veje for at nå nye og bedre resultater.

I en verden, som er under konstant forandring, er det nødvendigt at være agil, smidig og hele tiden et skridt foran. For Carlsberg Group er det derfor afgørende at kunne tage hurtige beslutninger og forkorte tiden mellem idé og eksekvering. Det handler også om at kombinere globalt udsyn med lokal ekspertise ved at dele erfaringer og drage nytte af den mangfoldighed, som er repræsenteret i hele Carlsberg Group.

Endelig er den åbenhed, som J.C. Jacobsen og Carl Jacobsen var repræsentanter for, fortsat til stede i hele organisationen.

Uden åbenhed er der ingen tillid, ingen innovation og ingen fremdrift. Åbenhed er nøglen til fremtiden.

Det er disse værdier, som gennemsyrer og bærer hele Carlsberg Group og dens mange produkter – lige fra de internationale brands som Carlsberg, Tuborg, 1664, Grimbergen og Somersby til de stærke, lokalt forankrede mærker som Ringnes i Norge, Feldschlösschen i Schweitz, Chongqing i Kina og Baltika i Rusland. 

Det er disse værdier, som er afgørende for Carlsbergs fortsatte succes. 



Til oversigt