Ny alternativ guidebog om Rom | Carlsbergfondet
Til oversigt

Ny alternativ guidebog om Rom

Line Kallmayer: "Us". Fotografi fra Ten Days with an Exorcist, 2013.

En ny bog ’Artistic Reconfigurations of Rome’ giver en alternativ indføring i den evige stad Rom. Bogen, der er skrevet af Carlsbergfondets postdoc-bevillingshaver Kaspar Thormod, er inspireret af den klassiske guidebogs brede introduktion til byen. Men samtidig udfordrer den ideen om Rom som et statisk sted, hvis monumenter, befolkning eller traditioner kan placeres og fastholdes i tydeligt afmærkede historiske kasser.

Besøger man i dag den italienske hovedstad Rom, finder man et museumsagtigt bycentrum befolket af turister med selfiestænger. Hvor end man ser hen, er der historiske fragmenter, som historikere og arkæologer har skrevet lange afhandlinger om. På den ene side har vi masseturismens overfladiske blik, og på den anden akademikernes specialiserede udgivelser, der placerer fortidens fragmenter i historiske epoker, som ikke er en del af vores nutid.

Artistic Reconfigurations of Rome
An Alternative Guide to the Eternal City, 1989-2014

Spørgsmålet er dog, om der ikke findes andre måder, hvorpå man kan forholde sig meningsfuldt til Roms historier i nutidens metropol? I en ny bog Artistic Reconfigurations of Rome undersøger postdoc Kaspar Thormod, hvordan internationale samtidskunstnere er gået i dialog med byens institutioner, urbane rum, mennesker, historiske og kunstneriske traditioner.

Ved at ’læse’ Rom gennem kunstværker, som er blevet produceret i perioden 1989-2014, skaber Kaspar Thormod en alternativ visuelt-orienteret guide til byen. Pointen er her, at man hermed gennem kunstværker, som materialiserer fortiden og forankrer den i nutiden, får et andet blik på byen – et blik der underminerer ideen om en ’evig stad’ og i stedet inviterer os til kritisk at stille spørgsmålet: Hvad er Rom i dag?

Gamle steder med nye øjne

Kaspar Thormod gennemgår kunstnere, der eksempelvis omformer nogle af Roms velkendte steder og monumenter ved at fragmentere eller zoome ind på dem. Det frembringer bl.a. mytiske elementer og fortrængte jødiske historier gennem projiceringer af billeder på Colosseum. Andre kunstnere vender demonstrativt de centrale turistkvarterer ryggen og søger mod byens udkant, hvor man præsenteres for globaliserede landskaber, der lige så godt kunne være at finde i Kairo eller Jakarta. Han har også set på kunstnere, der afbilder folk i Rom og gennem portrætter afdækker sociale strukturer – fra turister i byens centrum til lokale romere og immigranter i forstæderne, fra indsatte i Roms fængsler til en katolsk eksorcist på arbejde.

”Min bog Artistic Reconfigurations of Rome viser, at kunstværker kan tilbyde os ny, innovativ viden om verden. Kunst kan være med til at skabe nye måder at forstå vores europæiske kulturarv i en by som Rom og dermed også udfordre os til at genoverveje, hvordan vi lever med fortiden i dag”, siger Kaspar Thormod, der har arbejdet på projektet i fire år og i den forbindelse adskillige gange var på feltarbejde i Rom.

Blandt andet har han samlet materiale i arkiver og interviewet kunstnere, kuratorer og andre. I alt har han identificeret 250 kunstværker fra perioden 1989-2014, der alle interagerer med Rom eller romerske temaer.

Kaspar Thormod fik i 2018 en postdoc-bevilling fra Carlsbergfondet til projektet ’Rethinking the Athenian Past and Present through Post-crisis Art, 2009–2019’.

Læs mere om projektet

Læs mere om bogen Artistic Reconfigurations of Rome



Til oversigt