Ny podcastserie om vores læsevaner under Covid-19 | Carlsbergfondet
Til oversigt

Ny podcastserie om vores læsevaner under Covid-19

Forskningsprojektet Lockdown Reading undersøger, hvordan vi læser under Covid-19-nedlukningen. I en ny podcastserie dykker forskerne bag projektet ned i resultaterne og fortæller om, hvad vi læser, hvorfor og på hvilke nye måder, vi bruger litteraturen i en pandemisk tid. Projektet og podcastserien er støttet af Carlsbergfondet.
Gennem fem afsnit giver en ny podcastserie indblik i, hvordan vores læsevaner er ændret under Covid-19-pandemien. Serien beretter om erfaringerne og resultaterne fra forskningsprojektet ”Lockdown Reading: The Experience of Reading During Covid-19 Lockdowns in Denmark and the UK”. Siden september 2020 har forskningsprojektet under nedlukningen af landet undersøgt, hvad vi har læst, hvordan vi har læst, og om der er opstået nye litterære fællesskaber i takt med de ændrede læsevaner under nedlukninger og restriktioner. Alt sammen i jagten på indsigt i, hvad litteraturen kan tilbyde under en global sundhedskrise.

Læsererfaringer og forskningsformidling

Seriens vært, forskningsassistent på projektet Amanda Roswall, fører lytteren gennem fem afsnit. Første episode handler om, hvordan coronaforskning kan være litteraturforskning, og om hvorfor det er særligt interessant at undersøge vores læsevaner under Covid-19-pandemien. De resterende fire episoder dykker ned i flere centrale temaer for læsning under pandemien: forbundethed, erkendelse, tid og rum.

Derudover kaster podcastrækken lys over forskellige undersøgelser fra forskningsprojektet såsom brugen af online litteraturfællesskaber og den spirende interesse for litterære klassikere. Episoderne byder på møder med læsere fra projektets forskningsinterviews og forskere, der fortæller om, hvad læsernes oplevelser kan lære os om læsning under en pandemi.

Hver af podcastseriens fem episoder varer omkring 20 minutter, og de to første episoder er allerede tilgængelige. Find dem på din foretrukne podcast-app ved at søge på ’Carlsbergfondet’ eller via Carlsbergfondets podcastkanal.

Lyt til de to første episoder af podcastserien ”Lockdown Reading”

Tredje episode ’Hvorfor læser vi litteratur om pandemier og katastrofer under Covid-19?’ udkommer på søndag.

Podcast som del af dataarkiv

Podcastserien vil indgå som led i oprettelsen af et dataarkiv, som forskningsprojektet vil munde ud i. I arkivet vil forskere, gymnasieelever og enhver, der måtte være interesseret, i de kommende år kunne søge information om læseres oplevelse og håndtering af det usædvanlige år 2020. En information, der ikke vil kunne findes ved at søge i statistikker, udgivelseslister eller avisartikler.

Professor på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet Tina Jane Lupton, som står i spidsen for forskningsprojektet, udtaler:

”Vores forskningsresultater vil altså være tilgængelige i flere forskellige formater og henvender sig på den måde til både den akademiske verden og en mere bred offentlighed. Lockdown Reading-projektet gør det således muligt for os som samfund at blive klogere på, hvad skønlitteratur betyder for os i henholdsvis en dansk og engelsk kultur, samt hvilken rolle læsning i det hele taget spiller i dag, i både samfundsmæssig og eksistentiel forstand”.

Om forskningsprojektet

Forskningsprojektet ”The experience of reading during Covid-19 lockdowns: Denmark and the UK” går et par spadestik dybere end hidtil set i undersøgelsen af, hvordan vores læsevaner er ændret under Covid-19. Via interviews, spørgeskemaer og tekstanalyser kombinerer projektet et sociologisk studie af læsning som begivenhed med analyser af litteraturen. Projektet er støttet med 1,3 millioner kroner af Carlsbergfondet.

Læs nyheden: Læsning strukturerer vores liv under corona-krisen

Gå til Lockdown Readings egen blog



Til oversigt